Bolidy na starcie wyścigu o GP Malezji
Bolidy na starcie wyścigu o GP Malezji (fot. Paul Gilham/Getty Images)

Niestety, w tym roku czeka nas ostatnie GP Malezji na torze Sepang. Rząd tego kraju kilka miesięcy temu podjął decyzję o nieprzedłużaniu umowy na organizację Grand Prix F1 ze względu na straty finansowe (coraz mniejsze dochody i zbyt wysoka opłata licencyjna). Wielka szkoda, moim zdaniem to jeden z najlepszych obiektów zaprojektowanych przez Hermana Tilke.

Pierwszy wyścig odbył się tu w 1999 roku i towarzyszyły mu ogromne emocje. Była to przedostatnia runda sezonu, w której mogły się rozstrzygnąć losy tytułu mistrzowskiego między Hakkinenem, a Irvine’m, ale Michael Schumacher zrobił wszystko co mógł, aby nie pozwolić Finowi na zbyt wczesne świętowanie. Nie dość, że zabezpieczając tyły pozwolił wygrać Eddiemu, to utrzymał też Hakkinena za swoimi plecami, przedłużając tym samym nadzieję na zdobycie mistrzowskiego tytułu przed kierowcę Ferrari. Jak już wiemy, dzięki świetnemu występowi Miki w ostatnim wyścigu to jednak on został mistrzem, a Ferrari musiało obejść się smakiem i zadowolić jedynie mistrzostwem wśród konstruktorów.

Swoje pierwsze zwycięstwo w karierze odniósł tu w 2003 roku Kimi Raikkonen. Dla polskich kibiców najszczęśliwszym GP było to z 2008 roku, w trakcie którego Robert Kubica, po świetnym starcie i późniejszym błędzie Felipy Massy (wpadł w pułapkę żwirową kończąc tym samym rywalizację), zajął drugie miejsce, tuż za Kimim Raikkonenem. Było to drugie, po Monzy w 2006 roku, podium Polaka i tym samym najlepszy wynik w jego dotychczasowej karierze.

Robert Kubica na podium GP Malezji
Robert Kubica na podium GP Malezj (fot. Paul Gilham/Getty Images)

Z pewnością ciężko zapomnieć też o takich wyścigach jak ten z 2009 roku, który został przerwany ze względu na obfite monsunowe opady deszczu, typowe dla tego regionu. Pierwszy raz, i jak do tej pory jedyny, byłem świadkiem jak kierowcom została przydzielona połowa punktów. Owo przerwane GP wygrał Jenson Button z zespołu Brawn.

Jednakże największe emocje towarzyszyły mi podczas GP w 2012 roku. Wyścig odbywał się oczywiście w deszczowych warunkach – nie mogło być inaczej. Mieliśmy przyjemność oglądać prawdziwy festiwal walki i manewrów wyprzedzania na mokrej nawierzchni z trzymającą w napięciu końcówką! Myślałem, że prezentujący fenomenalne tempo w tym wyścigu Sergio Perez z Saubera dowiezie sensacyjne zwycięstwo do mety. Ostatnie okrążenia odbywały się na przesychającym torze, a w tych warunkach zdecydowanie najlepszy był Fernando Alonso w Ferrari. Zbliżał się do Meksykanina, czas uciekał, pierwsze zwycięstwo Pereza w F1 było na wyciągnięcie ręki, ale jednak! Pod presją i naciskiem ze strony dwukrotnego Mistrza Świata z Oviedo, Perez popełnił błąd i wypadł z toru, kończąc wyścig na drugim miejscu, co i tak wtedy było ogromnym sukcesem. W ten sposób Sergio stracił swoją wielką szansę na wygraną i na pewno do tej pory bardzo tego żałuje, gdyż cały czas jest bez tryumfu w F1. Alonso odniósł tym samym fantastyczne zwycięstwo, jedno z najlepszych w swojej karierze. Wyścig, jak i cały sezon 2012, był naprawdę wspaniały.

Fernando Alonso wychodzi na prowadzenie w trakcie wyścigu o GP Malezji 2012
Fernando Alonso wychodzi na prowadzenie w trakcie wyścigu o GP Malezji 2012 (fot. Roslan Rahman/Getty Images)

Sezon 2013 to kolejna nieprawdopodobna końcówka. Tak jest, mam na myśli zaciętą walkę kierowców Red Bulla o zwycięstwo i słynną aferę związaną z poleceniem zespołowym „Multi 21”. Film z całej sytuacji poniżej:

Rok temu w Malezji, Lewis Hamilton przez awarie silnika stracił praktycznie szansę na Mistrzostwo Świata. Wyścig wygrał wtedy Daniel Ricciardo po pięknej i zażartej walce z Maxem Verstappenem.
Za cztery dni odbędzie się dziewiętnasta i zarazem ostatnia edycja GP Malezji. Jak powiedział Lewis Hamilton – „Tracimy jeden z najtrudniejszych, jeżeli nie najtrudniejszy wyścig, który będzie bardzo trudno zastąpić”.

Kto wygra ostatnie GP na torze Sepang? Uważam, że głównym faworytem jest ten sam kierowca, który wygrał trzy ostatnie wyścigi w tym sezonie, ale Sebastian Vettel powinien być bardzo blisko. Specyfikę malezyjskiego toru porównałbym trochę do Spa, a tam, jak pamiętamy, Mercedes walczył z Ferrari do samego końca. Miejmy nadzieję, że ostatnie malezyjskie GP pożegna się z nami w wspaniałym stylu, zapewniając niesamowite i emocjonujące widowisko.

Zwycięzcy GP Malezji:

2016 – Daniel Ricciardo (Red Bull)
2015 – Sebastian Vettel (Ferrari)
2014 – Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 – Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 – Fernando Alonso (Ferrari)
2011 – Sebastian Vettel (Red Bull)
2010 – Sebastian Vettel (Red Bull)
2009 – Jenson Button (Brawn)
2008 – Kimi Raikkonen (Ferrari)
2007 – Fernando Alonso (McLaren)
2006 – Giancarlo Fisichella (Renault)
2005 – Fernando Alonso (Renault)
2004 – Michael Schumacher (Ferrari)
2003 – Kimi Raikkonen (McLaren)
2002 – Ralf Schumacher (Williams)
2001 – Michael Schumacher (Ferrari)
2000 – Michael Schumacher (Ferrari)
1999 – Eddie Irvine (Ferrari)