Circuit Gilles Villeneuve

Liczba okrążeń: 70
Długość toru: 4,361 km
Najszybsze okrążenie: 1:11.459 – Lewis Hamilton/Mercedes (kwalifikacje 2017)
Najwięcej zwycięstw: Michael Schumacher (7)

Trening 1: 16:00
Trening 2: 20:00
Trening 3: 17:00
Kwalifikacje: 20:00
Wyścig: 20:10

Podium GP Kanady 2008

GP KANADY 2008

W najbliższy weekend odbędzie się GP Kanady na wyjątkowym dla Polaków torze Circuit Gilles Villeneuve w Montrealu. To właśnie tutaj Robert Kubica odniósł jedyne jak dotąd zwycięstwo w Formule 1. 8 czerwca 2008 roku, cała Polska żyła głównie mistrzostwami Europy w piłce nożnej, tego dnia wieczorem graliśmy niezwykle ważny mecz z reprezentacją Niemiec. Dwie godziny wcześniej rozpoczął się wyścig o GP Kanady, kto by się spodziewał, że przejdzie on do historii polskiego motorsportu. Kubica był bardzo szybki przez cały weekend, w treningach jak i w kwalifikacjach ustępował tylko szybszemu McLarenowi z Lewisem Hamiltonem za kierownicą. Polak po starcie utrzymał swoją pozycję, cały czas trzymając się blisko Brytyjczyka. Na 13 okrążeniu doszło do awarii skrzyni biegów w bolidzie Force India Adriana Sutila. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, wszyscy masowo zaczęli zjeżdżać do boksów. Najsprawniejsze pit stopy były wykonane przez Ferrari i BMW, przez co Kimi Raikkonen i Robert Kubica wyjechali jako pierwsi. Przy wyjeździe było zapalone czerwone światło, kierowcy zatrzymali się. Lewis Hamilton zamyślił się i uderzył w bolid Ferrari Kimiego. Dodatkowo w bolid McLarena Hamiltona, uderzył jeszcze Nico Rosberg z Williamsa. Z całego zamieszania bardzo szczęśliwie wyszedł Robert, może dziękować, że Lewis wybrał Raikkonena zamiast niego. Krakowianin objął prowadzenie, ale nic nie było jeszcze pewne, ponieważ kierowca BMW Sauber jechał w przeciwieństwie do swojego partnera z zespołu Nicka Heidfelda na dwa postoje. Po wizycie w alei serwisowej Robert znalazł się za Heidfeldem, szybko wyprzedził go w 1 zakręcie. Od tej pory Kubica musiał cisnąć jak szalony, jak sam mówi, to było 10 prawdziwych okrążeń kwalifikacyjnych, jechał na krawędzi centymetry od barier, dał z siebie wszystko. Wypracował 24 sekundową przewagę, po bardzo sprawnym pit stopie wyjechał jako pierwszy. Prowadzenie utrzymał do samego końca, wielki dzień, historyczne zwycięstwo dla Polski, Mazurek Dąbrowskiego na podium tak elitarnego sportu jakim jest Fromuła 1. Coś pięknego, niesamowite wzruszenie, aż nie chce się wierzyć, że od tamtego wydarzenia minęło już 10 lat. Magia tego zwycięstwa jest jeszcze większa, zważywszy na to, że sezon wcześniej Robert miał tu poteżny wypadek z którego jakimś cudem wyszedł bez szwanku. Póki co nasz rodzynek w Formule 1, dzieli los Jeana Alesiego, który wygrał w swojej karierze tylko raz, właśnie tutaj na torze w Montrealu.
Niedawno został przeprowadzony wywiad z Kubicą, w którym powiedział, że zespół BMW Sauber nie wykonał nawet repliki trofeum za zwycięstwo w GP Kanady 2008, mimo próśb Polaka. Jestem w szoku, jak można być tak niewdzięcznym? Wykonanie repliki to żaden koszt, szefostwo BMW miało to najzwyczajniej gdzieś. Nieprawdopodony egoizm.
Robert chcąć mieć jakąkolwiek pamiątke z tego wyjątkowego dnia, chciał kupić bolid BMW Sauber w specyfikacji z roku 2008. W tym momencie na świecie istnieją tylko 4 takie samochody. Póki co właściciele nie chcą sprzedać Polakowi żadnego z nich.

Najlepsze GP Kanady

Wyścig w Kanadzie praktycznie za każdym razem, zapewnia nam niesamowite show. Deszczowy wyścig w 2011 roku, który sensacyjnie w nieprawdopodobny sposób wygrał Jenson Button, wyprzedzając na szóstym zakręcie ostatniego okrążenia Sebastiana Vettela, który wpadł w poślizg! Kibice spędzili wtedy przed telewizorami 4 godziny! Moim zdaniem był to najlepszy wyścig XXI wieku, ale oczywiście to tylko moja subiektywna opinia. Samochód bezpieczeństwa wyjeżdżał na tor 5 razy, a zwycięzca tego GP podczas wyścigu znajdował się na każdej możliwej pozycji! Czegoś takiego jeszcze nie widziałem!

W roku 2013 byliśmy świadkami fenomenalnej bitwy między Fernando Alonso i Lewisem Hamiltonem

GP Kanady 2014, to pierwsze zwycięstwo Daniela Ricciardo! Tor w Montrealu bardzo lubi być szczęśliwy dla kierowców bez wygranej. Pierwszy raz na najwyższym stopniu podium stawali tu również Lewis Hamilto oraz Jean Alesi z Robertem Kubicą, o czym wczesniej napisałem.

Zapowiedź wyścigu
Trzy ostatnie GP na tym torze były dużo spokojniejsze, w porównaniu do tych, które uwzględniłem powyżej. Miejmy nadzieję, że tegoroczny wyścig będzie fascynujący. Kto faworytem? Już na samym starcie utrudnione zadanie będzie mieć zwycięzca z Monako, Daniel Ricciardo. W bolidzie Australijczyka musi dojść do zmiany MGU-K, przez co kierowca Red Bulla zostanie cofnięty o 10 pozycji. Bolidy austriackiego zespołu i tak nie powinny być tu najszybsze, Montreal to nie Monte Carlo. Mamy tu co prawda sporo wolniejszych zakrętów, ale i 3 dłuższe proste, których próżno szukać na ulicach Księstwa. Według dotychczasowych obserwacji zachowania poszczególnych bolidów na różnorodnych pętlach obecnego kalnedarza F1, wydaje mi się, że Ferrari tor Circuit Gilles Villeneuve będzie pasować najbardziej. Bardzo miękkie mieszanki opon ze standardowym bieżnikiem, wydają się dodatkowo przemawiać na korzyść Scuderii.
Tuż za nimi z niewielką stratą, powinien być Mercedes na czele z Lewisem Hamiltonem, vicekrólem tego obiektu. Brytyjczyk w Montrealu wygrywał aż sześć razy! Lepszy jest tylko Michael Schumacher, tryumfujący w Kanadzie siedmiokrotnie! Jak będzie w tym roku? Dowiemy się w nocy 10 czerwca!

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton – sześciokrotny zwycięzca GP Kanady, czy w tym roku zdoła wyrównać osiągnięcie Michaela Schumachera z tego toru?

Zwycięzcy GP Kanady

2017 – Lewis Hamilton (Mercedes)
2016 – Lewis Hamilton (Mercedes)
2015 – Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 – Daniel Ricciardo (Red Bull)
2013 – Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 – Lewis Hamilton (McLaren)
2011 – Jenson Button (McLaren)
2010 – Lewis Hamilton (McLaren)
2008 – Robert Kubica (BMW Sauber)
2007 – Lewis Hamilton (McLaren)
2006 – Fernando Alonso (Renault)
2005 – Kimi Raikkonen (McLaren)
2004 – Michael Schumacher (Ferrari)
2003 – Michael Schumacher (Ferrari)
2002 – Michael Schumacher (Ferrari)
2001 – Ralf Schumacher (Williams)
2000 – Michael Schumacher (Ferrari)
1999 – Mikka Hakkinen (McLaren)
1998 – Michael Schumacher (Ferrari)
1997 – Michael Schumacher (Ferrari)
1996 – Damon Hill (Williams)
1995 – Jean Alesi (Ferrari)
1994 – Michael Schumacher (Benetton)
1993 – Alain Prost (Williams)
1992 – Gerhard Berger (McLaren)
1991 – Nelson Piquet (Benetton)
1990 – Ayrton Senna (McLaren)
1989 – Thierry Boutsen (Williams)
1988 – Ayrton Senna (McLaren)
1986 – Nigel Mansell (Williams)
1985 – Michele Alboreto (Ferrari)
1984 – Nelson Piquet (Brabham)
1983 – Rene Arnoux (Ferrari)
1982 – Nelson Piquet (Brabham)
1981 – Jacques Laffite (Ligier)
1980 – Alan Jones (Williams)
1979 – Alan Jones (Williams)
1978 – Gilles Villeneuve (Ferrari)