Czy Renault odejdzie z F1? Francuski koncern poniósł ogromne straty podczas trwającego kryzysu gospodarczego, wywołanego przez koronawirusa COVID -19.

Renault

Renault potrzebna jest natychmiastowa, ogromna pożyczka. W przypadku gdy do niej nie dojdzie, koncern z Boulogne-Billancourt przestanie istnieć. Tak przynajmniej twierdzi jeden z francuskich ministrów.

Rząd Francji, który posiada 15% udziałów w Renault, zaproponoiwał pożyczkę w wysokości 5 miliardów euro. Oczywiście jest warunek. Francuski koncern otrzyma te pieniądze tylko i wyłącznie wtedy, kiedy będzie kiedy zostanie jasno ustalona strategia na przyszłość.

W przypadku otrzymania pożyczki i dalszego funkcjonowania koncernu, potrzebne będą zmiany wprowadzające liczne oszczędności. Już teraz mówi się o wycofaniu z produkcji na stałe kilku modeli samochodów osobowych Renault, takich jak: Espace, Megane czy Talisma. Sprzedaż wszystkich tych modeli była zdecydowanie poniżej oczekiwań.

Daniel Ricciardo

Przyszłość zespołu F1 również nie wygląda kolorowo. Francuski team w poprzednim sezonie nie zdołał obronić nawet 4 miejsca, zdobytego w 2018 roku. To wszystko miało negatywny wpływ na wizerunek marki jak i aspekt finansowy. Ostatnie wiadomosci o odejściu Daniela Ricciardo z Renault do McLarena, dodatkowo dobiły tylko ekipę z Enstone. Mimo wszystko, Cyril Abiteboul jest przekonany o pozostaniu Renault w stawce F1 na przyszłe lata.
W ostatnich dniach pojawia się bardzo dużo informacji, o rzekomej sprzedaży zespołu rosyjskiemu miliarderowi. Dmitrij Mazepin, ojciec Nikity Mazepina, jest zainteresowany kupnem zespołu z Enstone. W najbliższym czasie powinniśmy wiedzieć więcej.

Jak dokładnie mają wyglądać przyszłe plany Francuzów? Jedną z rozważanych opcji jest zamknięcie większości fabryk we Francji, a skupić się na bardziej wydajnych w Algierii, Słowenii czy Indiach. Kłoci się to jednak z wymogami polityków kraju, którzy chcą maksymalnego przeniesienia miejsc pracy do Francji. Zarząd Renault myśli nawet o całkowitym zamknięciu siedziby marki Alpine i Renault Sport w Diepe!

Siedziba Renault

Renault obecnie zatrdunia około 180 000 osób na całym świecie, z czego ponad 25% zatrudnionych jest we Francji. Przychody koncernu z Boulogne-Billancourt w pierwszym kwartale spadły o 19%. Sprzedaż aut w Europie spadła drastycznie w dół, aż o 36%. Na chwilę obecną przychody Renault ledwo przekraczają 10 mld euro. Francuska marka może być jedną z pierwszych wielkich ofiar kryzysu gospodarczego, związanego z pandemią koronawirusa.

W Formule 1 zdobyli dwa mistrzowskie tytuły w sezonach 2005-2006. Wystartowali do tej pory w 383 GP, z czego wygrali 35 wyścigów. Mają na koncie równo 100 miejsc na podium, 51 Pole Position i 31 najszybszych okrążeń w wyścigu.

Francuski koncern, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych na świecie. Renault zostało założone bowiem już w 1889 roku. Przed kryzysem, koncern z Boulogne-Billancourt był jednym z liderów pod względem globalnej sprzedaży aut oraz drugim na świecie producentem samochodów. Zniknięcie tak wielkiej firmy z motoryzacyjnej mapy świata, byłaby ogromną stratą.